onsdag 14 november 2012

Chocklad-espressocupcakes


Chocklad-espressocupcakes

De här chocklad-espressocupcakes:n är så goda, tycker jag. Jag har tidigare inte riktigt fattat hur jag ska kunna få en fin frosting utan mjölkprodukter på cupcakes. Det finns alltid Philadelphiaost i när jag läst recept. Well, jag har inte bakat så många heller- kanske 2 gånger tidigare. Men då har man fått nöja sig med florsockerfrosting- och det blir inte så snyggt.

Men iaf, så snubblade jag över ett recept från Linnéa Seidel på de här cupcakes och såg att man kunde lätt byta ut smöret mot margarinet. Utöver det så har jag även ändrat kaffet till espresso så att man får en riktigt fin kaffesmak (jag och min man är riktiga espressoholics), och jag har även gjort några små justeringar i måtten.

De här fina silikonformarna är en present från en kompis och gillar de jättemycket. De kan man diska i diskmaskin och går att återanvända -> sparar man lite på naturen också :)! Det finns totalt 12 st formar, men alla cupcakes:n hann inte med på bild för de är uppätna :)

Du behöver (för 12 st cupcakes):
 
                                
1,5 dl vetemjöl
1 tsk
0,5 tsk
1 tsk
50 gram margarin

0,75 dl

1 st
150 gram riven

Espressofrosting
 
0,5 dl/50 gr rumsvarmt margarin
ca 2,5 dl
1,5 msk
2 msk kall espresso

Blanda vetemjöl, bakpulver, salt, vaniljsocker i en bunke. Vispa margarin och socker pösigt i en annan bunke- tillsätt ägget sist. Smält kakao i kokande vatten. Blanda margarin-socker-äggblandningen med de torra ingredienserna och tillsätt sist kakaovattnet samt den rivna chockladen.

Fyll cupcakesformarna till 2/3 och sätt in i ugnen i 175 grader, i ca 20 minuter.

När cupcakes:n har svalnat så kan du göra frostingen. Vispa margarin med florsockret, tillsätt kakao och espresso. Sedan är det klart att spritsa och dekorera.

Slurps!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar