måndag 26 november 2012

Devils Food Cake- Vanillacake med hallon- och chockladmousse




Devils Food Cake- Vanillacake med hallon- och chockladmousse

Vi var bjudna på middag i helgen och då fick jag en "orsak" att baka lite igen. Jag ville testa den här fina spritstekniken som jag hittat i min idol Sockerrus blogg sockerrus.se . Hon är verkligen helt fantastiskt duktig med tårtor och hon inspirerar mig till tusan. Jag kan sitta och bläddra på hennes tårtor sent på kvällen och drömmer mig bort :)

Tårtbottens recept kommer från hennes blogg också (fast det är inte hon som skapat recepten) och innehåller alltså Devils Food-cake och Saftig Vaniljkaka-botten. Som fyllning har jag chockladmousse och hallonmousse. Jag ville ha något som har riktigt stark smak som Devils Food Cake har och något som är lite snällare såsom Vaniljkakan- som då balanserar den krafiga smaken lite. Moussefyllningen gav tårtan det lilla extra! Tårtan är även spritsad med samma chockladmousse!

Tårtan var riktigt riktig god och smakrik! Slurps!

Är så otroligt glad vad många otroligt goda saker det går att göra utan mjölkprodukter!

Chockladmousse
Hallonmousse
Alla bottnar och moussen på plats! Slurps!

Devils Food Cake

1 dl kakao
1 dl ljus muscovadosocker
2,5 dl hett vatten
5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1,5 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
200 g rumsvarmt margarin
2 dl strösocker
3 ägg

Gör Devil Food Cake så här:

  • Koka upp vattnet. Blanda med kakao och muscovadosocker tills det löst upp. Ställ åt sidan och låt svalna lite.
  • Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, vaniljpulver och salt i en skål.
  • I en annan skål, vispa margarin och socker krämigt. Tillsätt ett ägg i taget och vispa.
  • Varva sedan med en skopa av mjölblandningen och en del kakaoblandning (se till att avsluta med kakaoblandningen). Forstätt så tills allt är blandat i skålen.
  • Häll ner i en form på ca 20 cm och grädda på 175 grader i 40-50 min. Känn av med en sticka, när kakan är klar så är stickan helt torr.
Saftig Vaniljkaka

Ger en 20cm kaka
200 g margarin, rumstempererat
2 1/2 dl socker
3 1/4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 ägg
1,5 tsk vaniljsocker

Gör så här:

  • Rör det rumsvarma margarinet och sockret pösigt.
  • Tillsätt ett ägg i taget och vispa en stund mellan varje ägg.
  • Sikta ner mjöl, bakpulver och vaniljpulver. Blanda väl.
  • Häll smeten i en smord form och grädda på 160 grader i ca 40-50 min.
Detta behöver du för moussen:

2 Carslhamns Luftvisp
250 gr hallon
0,5 dl socker
250 gr mörk mjölkfri chocklad

Hallonmousse:

Blanda hallonen med sockret och gör mousse av de. Vispa 1 paket Luftvisp pösigt och blanda i. Det går att vispa det minst lika hårt som vanlig grädde. Klart! (riktigt gott och har ingen bismak alls)

Chockladmousse:

Smält chockladen över vattenbad. Vispa 1 paket Luftvisp pösigt och blanda chockladen i.

Jag dekorerade tårtan med chockladmoussen också så utöver fyllningen behöver du en till sats chockladmousse om du vill spritsa som jag gjorde. Ovanpå tårtan har jag hyvlat chocklad.

Tårtan är väldigt lätt att göra och riktigt riktigt gott!!!





1 kommentar:

  1. Åh, vilken fin tårta! Nu blev jag sugen på att baka här hemma. Hittade precis din blogg och vad kul det är med en mjölkfri bakblogg! Jag tål inte heller mjölkprotein och det blir lite jobbigt ibland. Nu kan jag kika in här och få lite tips ;) Har du hittat något alternativ till mjölkchoklad eller vit choklad? Börjar bli lite trött på den mörka. Har du testat rischoklad någon gång?

    // Cecilia

    SvaraRadera