måndag 5 november 2012

Mjölkfria hallonmacarons


Mjölkfria Hallonmacarons

I helgen ville jag så gärna smaka på en sådan här på ett café, men som vanligt så fanns inte den möjligheten för att alla de innehöll någon form av mjölkprodukter. Så jag bestämde mig för att göra egna som jag kunde äta. Receptet kommer från Leila, men jag har ändrat om den till mjölkfri. Nu blev det endast rosa hallonmacarons eftersom jag hade ingredienser till detta hemma.

Grundrecept mandelkakor
4st äggvitor
0.5dl strösocker
150g skållad och malen sötmandel¨
4dl florsocker

"Smör"kräm
100g margarin
1.5dl florsocker¨
1tsk vaniljsocker
1st äggula
Några droppar röd hushållsfärg
2msk hallonsylt

 


Mandelkakor
Sätt ugnen på 150 grader.
Vispa äggvitorna i en bunke. Tillsätt strösocker, lite i taget och vispa till en toppig maräng.
Blanda försiktigt ner malen mandel och florsocker.
Spritsa eller klicka ut smeten till 50 runda klickar, stora som femkronor, på en plåt med bakplåtspapper.
Låt kakorna vila på plåten 15 minuter för att förhindra dem från att spricka i ugnen.
Grädda kakorna i nedre delen av ugnen cirka 12 minuter, de skall vara lite mjuka i mitten.
Dra bort bakplåtspappret från plåten direkt och låt kakorna svalna.
 
"Smör"kräm
Vispa margarin, florsocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Vispa ner äggulan.
Färga med karamellfärg och smaksätt med hallonsylt. Spritsa ut krämen på undersidan av 25 mandelkakor. Lägg resten av mandelkakorna över som lock.
                            .



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar