söndag 11 november 2012

Farsdagstårta/ Isäinpäiväkakku


 
En fardagstårta med skjorta och slips till min svärfar.
 
 
Den här tårtan var jätterolig att göra. För mig var det viktigt att göra en tårta där det inte märks att den är mjölkfri, och det måste jag säga att jag lyckades med.
 
Jag gjorde vanlig sockerkaksbotten:
5 ägg
3 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl potatismjöl
2,5 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna ihop och sivla de in i ägg-sockersmeten försiktigt. Smörj en form med vegetabilisk margarin och bröa den- häll i smeten. Sätt tårtbotten in i ugnen på 175 grader i ca 40 minuter.
 
Fyllningen bestod av päronmousse och after eight- mousee och var jättegod!
 
Päronmousse
 
2 dl Kiviks päronkräm
2 msk marsanpulver (Kokmarsan innehåller inte mjölk)
2 dl Carlshamns Luftvisp (grädde)
1 burk konserverade päron
Socker efter eget tycke- men ca 1-2 dl
några droppar grön hushållsfärg
 
Blanda Marsanpulver med Luftvispen och vispa grädden luftig. Blanda in päronkrämen och sockret. Hacka päronen och blanda i, tillsätt hushållsfärg.
 
After Eight-mousse
 
100 gr mörk chocklad
6 st After Eight
2 dl Carlshamns Luftvisp (grädde)
 
Vispa grädden luftig. Smält chockladen över vattenbad och tillsätt den i grädden. Fortsätt att vispa så moussen blir slät och fin.
 
Fyll det första lagret med päronmousse och andra lagret med After Eight mousse. Lägg plastfolie över tårtan och sätt in i kylen i minst 1 dygn.
 
Innan du ska fylla och dekorera tårtan så ska du spackla den med t.ex. smörkräm.
Mitt smörkräm bestod av 1,5 dl vegetabilisk margarin, 0,5 paket florsocker, 2 tsk kokande vatten och 2 tsk vaniljsocker.
 
När du har spacklat tårtan kan du dekorera den som du vill.
 
Supergott!
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar